Montreal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Marieke Pieters - WaarBenJij.nu Montreal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Marieke Pieters - WaarBenJij.nu

Montreal

Door: Marieke Pieters

Blijf op de hoogte en volg Marieke

30 Mei 2015 | Canada, Montréal

Marieke hier vanuit het HI hostel in Montreal! Sinds mijn laatste blog heb ik het ski seizoen gelukkig helemaal af kunnen maken en had na 5 maanden in de sneeuw op 3 mei mijn laatste dag op de heuvel. Heb een geweldige tijd gehad die ik niet snel zal vergeten! Ben een flink aantal hersencellen armer (ticket scanner zijn is nou niet de meest intelligente baan ooit) maar ski vaardigheden en een hoop super leuke contacten rijker. Het nare van dit hele seizoen is alleen dat ik nu ontzettend verwend ben met al dat gratis skiën en dat ik het nu al mis.. Ik heb het lang kunnen vermijden maar vanaf nu zal ik net als de rest van Nederland mee moeten gaan in de dure wintersport vakanties naar Oostenrijk :p

We wisten van tevoren dat het bij Marmot Basin zo werkt, maar dat maakt het nog niet beter: een dag nadat de ski-heuvel sloot werden we ons huis uitgezet en waren we dakloos. Uit armoede -en ook omdat het ons wel grappig leek- zijn we toen maar een paar dagen op een camping in de buurt gaan kamperen. Hartstikke gezellig, maar best koud met -5 'snachts op een yoga matje (het had voor mij geen zin om voor die paar nachtjes een luchtbed te kopen). En ik schaam het toe te moeten geven maar we waren Canada's slechtse kampeerders ooit.. We hadden ons natuurlijk uitgebreid kunnen inlezen over kamperen in Canada, maar de camping waar we zaten was zo dicht bij het dorp dat het niet echt als kamperen voelde en we waren niet in de stemming omdat we ons allemaal verloren en zielig voelden zonder huis, dus we deden maar wat.

Dit is hoe het hoort op de camping:
1. Two camping units are permitted on each site.
2. Quiet hours are between 11:00 pm and 7:00 am. During quiet hours, the use of radios, musical instruments, generators or other items that cause excessive noise is prohibited.
3. Alcoholic beverages are permitted in the campground, but must be kept on your campsite.
4. Any behaviour that unreasonably disturbs other persons in the Park or unreasonably interferes with their enjoyment of the Park is prohibited.
5. Any action that unreasonably disturbs wildlife or interferes with the natural beauty of the Park is prohibited.
6. Never approach, feed, or entice wildlife of any kind, regardless of size
7. Never leave ANY of these items unattended:
Coolers - full/empty
Food - open/closed
Garbage/Wrappings
Dishes/Pots
Pet Food/Bowls
Bottles/Cans
ANY item associated with food preparation

We hadden 4 tenten en waren met zn 8en op 1 kampeerplaats. Na 2 nachten stond er iemand van Parks Canada op de stoep om ons te vertellen dat we maar 2 tenten hadden mogen opzetten. Omdat een van de tenten alleen voor de bagage was mochten we die houden, maar de 4e tent moest weg.. Dat was het einde van het kampeertripje van Michael en Ashleigh met wie ik de tent deelde.. Gelukkig blijft Michael de zomer en had hij net sinds de dag daarvoor een nieuwe accommodatie, dus hij en Ash konden daar slapen en ik kon bij de anderen in de grote tent. Dat probleem was dus opgelost.

Wat de aardige meneer van Parks Canada gelukkig niet wist, is dat Michael, omdat onze kampeergenoten die nacht niet op de camping hadden geslapen en hij het eten dus niet in hun auto kon bewaren, het in een boom had gehangen. Dit bleek niet zo effectief als gehoopt en om de zoveel tijd kwamen er de dag daarna nog steeds eekhoorns voorbij gerend met grote witte marshmellows in hun bek..

Die avond kregen we bezoek van een aantal vrienden uit Jasper en het was heel gezellig. De volgende ochtend toen ik terug kwam van het douchen om 11 uur lag er een briefje voor ons op de kampeertafel. De legen flessen en de crackers die we vergeten waren op te bergen hadden ze geconfisqueerd, en we moesten dit briefje bij de receptie inleveren om ze terug te krijgen? Ik vraag me nog steeds af waarom wij in 'shemelsnaam ons afval terug zouden willen, maar de kern van het briefje was dat ze niet zo blij met ons waren. Daarbij kwam nog dat er rond een uur of 2 een mevrouw van de camping op de stoep stond. Blijkbaar hadden we de volgende nacht vergeten te boeken en we hadden al om 11 uur uit moeten checken. Er waren mensen die al een paar uur op deze plek zaten te wachten. Een beetje vreemd, want de camping is gigantisch en vrijwel leeg, dus waarom ze perse onze plek nodig hadden is mij een raadsel, maar goed, we hadden dus allang de camping af moeten zijn.

Toen we aangaven dat we nog een nacht wilden blijven zei de vriendelijke mevrouw “nou, we hebben geluidsoverlast klachten gehad van afgelopen nacht en jullie hebben ook lege flessen en voedsel op de tafel laten liggen..” Ik was er op dat moment vrij zeker van dat we met een flinke boete en een trap na de camping afgezet zouden worden. Maar blijkbaar was haar opmerking gewoon een losse opmerking, want vervolgens vroeg ze ons vriendelijk het met de receptie af te handelen en konden we de tenten simpelweg een paar meter naar de volgende plek verhuizen. Het was zo dichtbij dat we ze niet eens hoefden af te breken maar ze gewoon compleet met alle matjes en slaapzakken konden optillen en verplaatsen. We kregen zelfs onze lege flessen terug zonder verder commentaar. Het blijkt dus maar weer dat de vooroordelen over de zachtaardige Canadese cultuur kloppen!

En om mijn reputatie een klein beetje te redden: Ik heb de volgende dag met Ash en Michael een hike gedaan naar een 'echte' kampeer plaats in het bos en daar hebben we ons keurig aan zelfs de kleinste regeltjes gehouden :)

Toen uiteindelijk de dagen in Jasper erop zaten was het moeilijk afscheid nemen van iedereen. Maar er waren de laatste weken zoveel mensen geweest die vertrokken dat je er een klein beetje aan gewend raakt. Zo nam ik op het laatste staf-feest zondag emotioneel afscheid van mensen die ik maandag weer gewoon op straat tegenkwam.. en dinsdag en woensdag..we bleven maar gewoon steeds afscheid nemen want voor het zelfde geld zie je elkaar echt niet meer, maar het haalt uiteindelijk wel de emotie er een beetje vanaf haha.

Ik vertrok zelf op 11 mei naar Banff. Omdat ik geen zin had om voor de bus te betalen heb ik de dag van tevoren een advertentie op 'Jasper Buy and Sell' gezet voor een lift en had het geluk dat een hoge pief van de gemeente Jasper die kant op moest en het leuk vond om iemand te hebben om tegenaan te praten. Ik hoefde niet eens benzine te betalen omdat het een business trip was :)

In Banff kwam ik (niet toevallig) een aantal vrienden van de ski-heuvel tegen en met hun heb ik een aantal dagen opgetrokken.

Op 14 mei was het tijd om mama en Leny van het vliegveld in Calgary te halen. Die kwamen 10 dagen vakantie vieren in Canada. We hebben een heerlijk aantal dagen gehad. Het was natuurlijk sowieso heel leuk om ze na 10 maanden (wat gaat de tijd toch snel) weer te zien, en het was ook lang niet slecht om met een huurauto de Rocky Mountains te verkennen! We zijn grijs Calgary snel ontvlucht en hebben de eerste dagen Canmore en Lake Louise aangedaan. Daarna reden we naar Jasper om daar 5 dagen in een bungalow in de buurt van het dorp te verblijven. Een heel mooi park en een hele mooie omgeving (maar dat wist ik natuurlijk al na 5 manden in Jasper gewoond te hebben). Tot dat moment hadden we nog geen beren gezien, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt op de weg naar Jasper. 4 beren langs de weg! De dag daarna was mijn verjaardag en ik had me geen mooier kado kunnen bedenken :). Op mijn verjaardag zelf kwamen we nog 4 beren tegen, waaronder 1 grizzly. Niet slecht toch! Al met al hebben we een hele fijne vakantie gehad en behalve beren herten, een stekelvarken en eekhoorns in alle soorten en maten gezien en heel veel mooie meren, rivieren, watervallen, bomen en bergen. De tijd vloog om en op 25 mei brachten mama en Leny me naar de bus voordat zij zelf op het vliegtuig terug naar Nederland stapten.

En na 3 lange, saaie dagen in de bus met een aantal vreemde busgenoten (waaronder een schizofreen meisje voor wie ik koffie moest bestellen omdat zij dat niet durfde en een mevrouw die er zeker van was dat de beveiliging op het bus station haar medicijnen wide stelen en dat er zeker iemand onderweg zou zijn die haar neer wilde steken) ben ik nu in Montreal. Ik blijf hier tot 6 juni en dan vlieg ik naar Winnipeg om vanuit daar weer de trein te nemen naar Churchill. Ik heb geen speciale plannen hier, gewoon lekker relaxen, de stad bekijken, misschien een dagje naar Quebec city. Op de eerste avond heb ik afgesproken met een Frans-Canadees meisje dat ik in de eerste maand in Vancouver heb leren kennen en heel toevallig bleek gisteren dat een collegaatje van de ski-heuvel hier in mijn hostel werkt, dus die is met ons mee geweest. Gisteren ben ik met haar de stad in geweest in om toerist te spelen (en 5 keer compleet verdwaald te raken). En als het weer morgen meezit gaan we met zn drieën naar de beroemde Drum sessie in het park. Ik heb er zin in!


  • 30 Mei 2015 - 20:13

    Merel:

    Ik had jouw gezicht graag gezien met die eekhoorns met marshmallows in hun bek haha! T wordt ondethand tijd om weer ns terug te komen. We beginnen je hier te missen! !! Veel plezier nog! Xxxxxxxxx

  • 31 Mei 2015 - 12:10

    Oma Jopie Pieters-Staat:

    Hoi, Marieke, ik wou dat ik 48 was in plaats van 84,ik zou het wel weten, ik boekte onmiddellijk een ticket naar Canada, ik heb wel een grote beer op mijn bed zitten, maar een echte in het wild.......Nu moet ik het maar weer doen met een cruise op de Queen Mary! Liefs en kijk uit, dag. oma.

  • 31 Mei 2015 - 13:33

    Janneke En Gert :

    Ha lieve Marieke, elkaar vorige week nog via de App contact gehad. En natuurlijk verhalen van Joke gehoord.

    Wat beleef je veel zeg! Geniet nog en we spreken elkaar. Canada is toch wel heel wat anders als ons land.

    Groetjes Gert & Janneke

  • 31 Mei 2015 - 22:03

    Olga:

    Hey Mariek! Nou, jij vermaakt je zo te lezen prima :) Mooi ook dat je spreekt over 'een heerlijke vakantie' die je hebt gehad toen je moeder er was. Want dat heb je de rest van de tijd natuurlijk niet!! :p Geniet er nog maar flink van hoor, hihi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 09 Juli 2008
Verslag gelezen: 1517
Totaal aantal bezoekers 18980

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 31 Juli 2015

Working Holiday Canada

03 Juni 2012 - 24 Juni 2012

West Australië

05 September 2010 - 04 Oktober 2010

Een maandje Maleisië

30 Juli 2008 - 30 Januari 2009

Nicaragua

Landen bezocht: